Zijn wij de
Klantbehoeften en oplossingen
Of u nu een eigenaar - directeur bent van een succesvolle, gevestigde onderneming of een jonge, enthousiaste ondernemer, of een bestuurder van een vereniging, je moet voortdurend nieuwe concepten bedenken, ontwikkelen en evalueren. Bij de ontwikkeling van onze nieuwe ideeën voor onze klanten gebruiken wij de richtlijnen volgens onze 9B methodiek.
Belangrijk is hierin is het vermijden van de "als we bouwen, zullen ze komen" mentaliteit. In plaats daarvan, zoeken wij creatieve manieren rond de behoeften van onze klanten. De ideale mix is gebruik maken van een combinatie van onze producten en diensten die wij voor de klant allemaal samenbrengen. Concept ontwikkeling: Ons creatieve team staat altijd onder leiding van een "senior" projectmanager nadat er met de opdrachtgever een houtkool schets is ontwikkeld van zijn of haar concept. Alle mogelijke expertises hebben wij hiervoor in huis of schakelen wij hiervoor in. Wij werken voornamelijk alleen en veel met ZZP-ers die werkzaam zijn binnen verschillende terreinen en onderdeel uitmaken van onze eigen netwerk. Onze klanten kunnen vaak niet goed aangeven of nieuwe (technologische) oplossingen wel een goed antwoord zijn op hun behoeften. De vraag is dus in hoeverre onze klanten wel hun behoeften kunnen verwoorden? Ook dat blijkt in de praktijk tijdens de houtskoolschets niet eenvoudig te zijn, omdat ons denken, voelen en doen voor 95% door ons onbewuste bepaald wordt. En breng dat maar een kort en bondig onder worden. Wie zijn onze ideale klanten: Onze ideale klanten zijn die klanten die niet een nieuw product of oplossing willen lanceren, die binnen de eigen organisatie willen moderniseren en automatiseren, die buiten het vierkant durven denken en die succesvol willen zijn met de ontwikkeling van het concept maar die hun drijfveren, wensen en behoeften kunnen invullen. Onze klant ervaart het uiteindelijk als een "no brainer", dat ik daar zelf niet opgekomen ben is dan ook vaak de reactie. |
Klantbehoefte:
Verkeerde aannames, interpretaties en conclusies bij markt- en klantonderzoek leiden tot verkeerde beslissingen en vervolgacties. Dit is een van de redenen waarom nog steeds een groot deel van alle nieuwe producten en diensten mislukt. Omdat mensen in 95% van de gevallen denken en doen vanuit hun onbewuste winnen psychologisch, neurologisch en observatiegericht klantonderzoek steeds meer terrein. Behoeften kunnen gecreëerd worden: Nee, dat is niet zo. Behoeften kunnen wel aanwezig zijn. Mensen hebben behoefte aan sociaal contact. Sinds begin vorige eeuw gebruikt men daarvoor onder meer de telefoon. De mobiele telefoon heeft dus geen behoefte gecreëerd, maar een bestaande behoefte beter ingevuld. Mensen kunnen nu altijd en overal met elkaar contact hebben. Daarmee is de beperking van de ‘vaste telefoon’ opgeheven. De mobiele telefoon vervult een primaire klantbehoefte, biedt duidelijk meerwaarde ten opzichte van de bestaande situatie (mobiele versus vaste telefoon) en vereist weinig gedragsverandering (bellen is bellen); succes verzekerd! Klanten weten niet wat ze willen: Dit misverstand wordt in de regel als volgt onderbouwd: als wij naar klanten hadden geluisterd was er nooit een auto, magnetron of iPod gekomen. Maar dit zijn geen klantbehoeften, maar technische oplossingen voor klantbehoeften. Vandaar de toenemende aandacht voor psychologisch, neurologisch en observatiegericht klantonderzoek voor het achterhalen van drijfveren, wensen en behoeften van klanten. We vragen klanten dus niet of ze een product of dienst willen of gaan kopen, maar probeer de dieperliggende klantbehoefte te achterhalen. Een mooi voorbeeld hiervan is Familienet. Deze is ontstaan uit een klantbehoefte van de initiatiefnemer om familieparticipatie te versterken omdat er onvoldoende binding was tussen ouderen, verzorgers en hun familie. En daar plukken nu duizenden gebruikers de vruchten van. Zo komt een houtskoolschets echt tot leven. |